De controversiële zet in Racing vs. Barracas Central: Lamolina's uitleg aan Arias om zijn beslissing te rechtvaardigen

Selecteer taal

Dutch

Down Icon

Selecteer land

Mexico

Down Icon

De controversiële zet in Racing vs. Barracas Central: Lamolina's uitleg aan Arias om zijn beslissing te rechtvaardigen

De controversiële zet in Racing vs. Barracas Central: Lamolina's uitleg aan Arias om zijn beslissing te rechtvaardigen

De eerste speeldag is nog niet eens voorbij, of het Argentijnse Clausura Toernooi is al bezig met een arbitragecontroverse die de geschiedenis in zal gaan als een van de grootste van het toernooi. Het gebeurde in de wedstrijd tussen Racing en Barracas Central in Avellaneda, met een bizarre verlenging.

De wedstrijd was gelijk in het Cilindro, en Racing wist de impasse eindelijk te doorbreken dankzij hun topscorer, Adrián "Maravilla" Martínez. Nummer 9 kopte de bal binnen, wat de fans van Racing in extase bracht. Scheidsrechter Nicolás Lamolina, die al meerdere keren van het veld was gestuurd vanwege controversiële beslissingen, weigerde echter de wedstrijd te hervatten. De VAR probeerde hem iets te vertellen. En er waren momenten van onzekerheid en verwarring.

De situatie werd later duidelijker. Er werd niet gekeken naar de positie van Martínez, die buitenspel leek toen hij de bal wilde pakken en koppen, maar naar een eerdere actie waarbij de aanvaller van Racing, die de doelpuntenactie in eigen strafschopgebied had ingezet, een duidelijke penalty benutte op Facundo Bruera.

Lamolina keurde, in dit geval terecht, het doelpunt af en gaf een penalty aan de bezoekende ploeg. Dit leidde tot Gustavo Costas' woede, die agressief protesteerde tegen de scheidsrechter en van het veld werd gestuurd, waarschijnlijk in afwachting van disciplinaire maatregelen. Toen de situatie kalmeerde, nam Rodrigo Insua de penalty en benutte de 1-0. Meer tijd was er niet.

😨🇦🇷 LAMOLINA WEIGERT HET DOELPUNT VAN RACING VOOR DEZE STRAF TEN VOORDELE VAN BARRACAS CENTRAL.

pic.twitter.com/YrgyxlCpWM

— Voetbalaanval (@AtaqueFutbolero) 13 juli 2025

De lijnen die de positie van Maravilla Martínez markeren. De lijnen die de positie van Maravilla Martínez markeren.

Gabriel Arias, de doelman van de jeugdopleiding, was kalmer dan zijn coach en stond zichzelf toe om met Lamolina te praten, die de beslissing uitlegde. "Ik begrijp dat het na een doelpunt komt, maar er is geen afgekeurd doelpunt; Martínez staat buitenspel. Maak je geen zorgen, er is geen afgekeurd doelpunt. Dat is één ding. Ten tweede, de strafschop is een strafschop," zei de scheidsrechter.

Let op de uitleg van Lamolina aan Arías na het afgekeurde doelpunt en de penalty voor Barracas!! pic.twitter.com/v8OSgXcyPC

— SportsCenter (@SC_ESPN) 13 juli 2025

Arias was niet tevreden, maar accepteerde het argument en probeerde de controverse te beëindigen. In zijn verklaring na de wedstrijd concentreerde de Chileen zich meer op de slechte prestaties van Racing dan op de uiteindelijke controverse.

Later, bij het verlaten van het veld en onder politiebegeleiding, verklaarde Lamolina: "De straf is duidelijk. Het was een roekeloze actie. In een andere wedstrijdcontext wordt dit beschouwd als een dispuut. Martínez probeert de bal aan te raken, maar de tegenstander anticipeert daarop."

Clarin

Clarin

Vergelijkbaar nieuws

Alle nieuws
Animated ArrowAnimated ArrowAnimated Arrow